Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

| обновено на 25.04.24 в 16:47
Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация може да се стори твърде дръзко, но не и на постоянната оперна публика. Хор “Малка Соломон“ под палката на маестро Итай Беркович е равноправен участник във всички спектакли, а отделно има и самостоятелен репертоар. Много от съвременните израелски композитори държат точно той да представи техните творби на световната им премиера. Критиците го наричат “хор от качествени солисти“. Да се постъпи в него е по-сложно, отколкото да се спечели място за солист в някои от оперните театри по света. Хорът е гастролирал зад граница дори повече от самата Израелска опера. Няма филхармония или известен оркестър в Израел, който да не счита за чест да си сътрудничи с него. Любопитно ни беше да чуем как изглежда най-новата постановка на “Орфей и Евридика" през погледа на хористите.

“Големият оперен реформатор Глук в началото на кариерата си преподава на бъдещата кралицата на Франция Мария Антоанета. С името на Глук е свързана реформата на т.нар. “опера серия“ и на френската лирическа трагедия, което го превръща в един от най-големите музикални бунтари на осемнайсети век. Разработва нестандартно най-класическия вариант на легендата за Орфей. Сюжетът е използван успешно от Монтеверди и Хайдн. В какво се състои новаторството на Глук: В този период най-важно е било певците да се изявят посредством самоцелни извивки и орнаментиране на мелодиите, без да се интересуват от сюжета и действието. То е само фон за доста безпредметно и неразбираемо за публиката музициране. При Глук либретистът и композиторът са съдружници в повествованието. Революцията е в три насоки. Първо: даване на хора важната роля на участник и спътник на Орфей във всичките му приключения. Той не е украшение или фон за изява на солистите, а също важен герой в представяната драма. Второ: Глук разделя оркестъра на две, като всяка група свири паралелно и така се създава ехо ефект, използвайки арфа и контрабас. Глук първи приема арфата като пълноправен музикален инструмент в симфоничните и оперни оркестри. Третият прийом е отхвърлянето на тромавостта на операта и прекъсването на ариите с кратки балети – до осем минути. Те не натоварват възприятието. Този прийом се използва от много други композитори в по-късни епохи и стилове. Най-нестандартният прочит е на Офенбах в неговата драмата за Орфей като лабиринт от непрекъснатите караници между отделните персонажи. Най-известният танц от неговия “Орфей в ада“ е кан-кан. Има и цели балети по този мит. Освен със солистите, хорът е в диалог и с оркестъра. Въпреки че триглавото куче Цербер не се показва никъде, оркестърът с по три звука изобразява три последователни лаения на тези глави, а хорът му отговаря с три повишавания на гласа в песен, посветена на Евридика. Революционното отношение на Глук към хора повлиява творчеството на Моцарт и Вебер, но най-вече на Вагнер. След като в "Орфей и Евридика" Глук вгорчава с бунтарството си тогавашните оперни традиции, решава все пак да даде на зрителите за довиждане бонбонче, под формата на хепи енд. Нашият режисьор Йехиезкел Лазаров реши да им го отнеме. Представлението ни повече прилича на лирична трагедия, в която хорът, независимо дали сме на сцената или се чуваме зад кулисите, е един от важните сценични персонажи. Прожектираните кадри от пътуването на младоженците Орфей и Евридика с кабриолет, преминаването на пътя им на черен овен и катастрофата са част от осъвременения сюжет, където кардиограма показва движението на Евридика между двата свята - нашия и отвъдния. На сцената ние - хористите, си партнирахме са американския контратенор Николас Таманя в ролята на Орфей и вече утвърдилото се израелско сопрано Алла Василевицкая в ролята на Евридика“, разказа в лекторията си Гай Кац.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фестивал на занаятите и изкуствата започва в Добрич

Тридневен Фестивал на занаятите и изкуствата започва днес в Добрич. Проявата се организира за пети път от Фондация "Добруджанска задруга" и се осъществява с финансовата подкрепа на Община Добрич. На площад "Свобода" своите произведения ще покажат десетки занаятчии и творци от цялата страна. Предвидена е и богата музикална програма. Фестивалът..

публикувано на 04.10.24 в 08:42

Woomb с номинация за наградите Music Moves Europe 2025

Shape Yourself Around Me ще бъде част от To Never Fear the Sun (ЕР-то се очаква да излезе през ноември).  Песента  идва след меланхоличния дебют на Woomb от миналото лято - Pray for the Worst, след показалата по-амбициозната им страна Last Rays и след най-представителната за енергията им на живо - Picture of a Deer.  Музикалните..

публикувано на 03.10.24 в 22:10
Творчески екип на

"Сватбата на Фигаро" - най-новото заглавие на Музикално-драматичен театър "Константин Кисимов"

Комичната опера "Сватбата на Фигаро" от Моцарт е най-новото заглавие в репертоара на Музикално-драматичен театър "Константин Кисимов" във Велико Търново. Спектакълът е поредният голям проект на театъра, а солистите са от Китай, Северна Македония и Сърбия. Режисьор на постановката е Петко Бонев, а диригент е маестро Георги Патриков...

публикувано на 03.10.24 в 11:05

НУМСИ "Христина Морфова" в Стара Загора празнува юбилей

Точно в Деня на музиката, 1 октомври, Националното училище за музикални и сценични изкуства "Христина Морфова" в Стара Загора отпразнува своята 50-годишнина.  Тържественият концерт се състоя в залата на Старозагорската опера в партньорство с оркестъра на трупата. Солисти бяха едни от най-изявените възпитаници на училището през годините, които днес..

публикувано на 02.10.24 в 19:41

Спомен за хоровия диригент Самуил Видас

На 26 септември отбелязваме 100-годишнината от рождението на видния български хоров диригент Самуил Видас.   Неговото име свързваме преди всичко с работата му с хор „Георги Кирков“ - един от най- изявените представители на нашата хорова култура през втората половина на ХХ век. От 1959 г. Самуил Видас е диригент на хора при профсъюзния дом на..

публикувано на 02.10.24 в 19:08

Росен Карамфилов: Човешкият път не може да бъде просто една права линия

От печат излезе новата книга на Росен Карамфилов "Входове и изходи". "Отделните разкази са обвързани с една невидима, червена нишка, която ги направи и едно цяло. Животът е необятен и човешкият път не може да бъде просто една права линия или една отсечка. Той е нещо много по-сложно. Има много завои. Важно е как ги взимаме, за да не се..

публикувано на 02.10.24 в 18:08
Проф. Сава Димитров

БНР ще връчи една от наградите в конкурса "Панчо Владигеров" 2025

Преди броени дни проф. Сава Димитров беше преизбран за ректор на Националната музикална академия (НМА) "Проф. Панчо Владигеров" в София. През месец март 2025 г. НМА ще бъде домакин на Международния клавирен конкурс, носещ името на композитора Панчо Владигеров, който се мести от Шумен в София.  На 25 септември проф. Сава Димитров и генералният..

публикувано на 02.10.24 в 18:08