Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Забрана на мобилните телефони в училище: Полезна мярка или безсмислено правило?

Снимка: Pixabay

В поредния предизборен период и няколко дни до началото на учебната година отвсякъде изникват предложения за забрани. Предлага се да бъдат забранени рекламите на хазарт сред малолетните, въпреки че те вече са забранени. Предлага се забрана за консумиране на енергийни напитки от подрастващите – сякаш за първи път става ясно, че съществува ограничение за децата. За пореден път се заговаря и за забраната на смартфони в училищната среда.

Полезна мярка за подобряване на образованието в училище ли е готвената забрана на мобилните телефони – коментар във "Време за наука" на Ирина Манушева, преводач, граждански активист, родител и бивш учител.

По думите на Манушева най-важно е децата да бъдат върнати към смисъла на образованието и ползата от развитието в интелектуален план – нещо, което няма да се случи чрез поредица от назидателни забрани. Училището не бива да се превръща в изкуствена среда, в която учениците нямат връзка със своя свят. Подобни забрани водят до неспособността да се различават смислените от безсмислените правила и до тяхното пълно отрицание, допълва гостът.

Манушева подчертава, че прекомерната употреба на телефони не е уместна, но насочва вниманието към въпроса защо децата изпитват такава потребност. Денонощното използване на мобилни устройства е световен проблем, който у нас придобива голям мащаб, а коренът му е психологически, смята Манушева.

Децата от самото си раждане се нуждаят от близка връзка със зрели възрастни до себе си. Вместо това те биват отделяни в ясли, детски градини, училища, където семейството отсъства, а учителят демонстрира незаинтересованост от тяхното личностно развитие. Обезличаването в нашата учебна система е неминуемо, подчертава Манушева.

Този глад за привързаност и одобрение децата запълват чрез постоянната свързаност помежду си – през телефона. Доказано е, че връзката с мобилното устройство наподобява механизма на зависимостите, заявява Манушева.

Когато говорим за училището, трябва да мислим за това как привличаме вниманието на децата отвъд екрана на телефона, убедена е Манушева. Много учители преподават механично, замествайки по аналогов начин сухата информация от учебниците и екраните. Забраните, строгите учебни планове, системите за оценяване на резултатите не насърчават учителите да бъдат интересни на децата, смята Манушева.

В заключение гостът казва: "Ако има какво по-интересно да правят децата, разбира се, че няма да си гледат телефоните."

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Игровизация в образованието: Основен акцент на Sofia Game Night

Малко по-малко от месец ни дели от една от най-очакваните вечери за гейминг общността – голямата нощ на игрите, позната като Sofia Game Night. Това е най-голямото събитие за видеоигри, мобилни приложения и настолни образователни игри в България. За втора поредна година събитието ще включва не само изложби, но и лекционна част, в която ще се..

обновено на 04.10.24 в 14:12
ОД на МВР в Пловдив

Защо бившият ръководител на "Човешки ресурси" в ОДМВР - Пловдив води дълга съдебна битка

Защо в продължение на две години бившият ръководител на "Човешки ресурси" в ОДМВР (полицията) в Пловдив води битка в съда и иска да докаже, че неговият отдел е бил преструктуриран, за да бъде назначен ексдиректорът на местната дирекция на МВР Димитър Балев? Какъв е Частният случай на Траян Тодоров от град Пловдив? Той води 2-годишна съдебна битка в опит..

публикувано на 04.10.24 в 13:25
д-р Ани Шкодрова

Защо пациентът и терапевтът трябва да "кликнат", или за важността на доверието в терапията

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" имахме удоволствието да разговаряме с д-р Ани Шкодрова – психиатър с дългогодишен опит и съосновател на център "Емпатиум", посветен на психичното здраве и възстановяването. В интервюто тя сподели важни неща относно терапевтичния процес и значимостта на доверието между пациента и терапевта...

обновено на 04.10.24 в 12:27
проф. Таня Йосифова (вдясно) и Анелия Толошанова

Какво се случи на конференцията във Виена, посветена на арбитража в Югоизточна Европа?

Какво се случи на конференцията във Виена, посветена на арбитража в Югоизточна Европа? За новите технологии и сигурността, и свързаните с тях особености на арбитражното производство – разказва  проф. Таня Йосифова – председател на Арбитражния съд при Българската стопанска камара, най-младата жена – професор по право, дългогодишен консултант на "Законът и..

публикувано на 04.10.24 в 12:25
Реплика от 1997 г. на компютъра на Атанасов – Бери в Центъра Дъръм, Щатски университет на Айова

121 години от рождението на "бащата на компютъра" – Джон Атанасов

На днешния 4 октомви се отбелязват 121 години от рождението на Джон Винсент Атанасов, известен като "бащата на компютъра". Роден в семейство на българин и ирландка, Атанасов проявява ранни наклонности към математиката и електротехниката. Придобива образование в областта на електроинженерството, след което защитава магистърска степен по математика и..

обновено на 04.10.24 в 10:11