Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Снимка: Радио ВИДИН


Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат. 
Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и конкурентоспособност. 
Според текстовете, забраната свързана с вноса на автомобилите ще засяга превозните средства с екокатегория под Евро 4, с други думи най-вече 20-годишните автомобили или по-старите от 20 години. 
Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили коментира за Радио ВИДИН, че подобна рестрикция не трябва да бъде приемана защото противоречи на европейски закони:

"Ние като Асоциация излязохме със специална декларация, коментирайки всеки един текст, който е в това предложение. В частта, където е записано, че трябва да се наложи забрана на внос и продажба, което е абсолютно недопустимо, препродажба и продажба на такива автомобили, на такива автомобили със стандарт под Евро 4... Това като разпоредба е толкова необмислено... Никой не по европейски директиви и закони, никой не може да спре свободно придвижване на стоки в ЕС, автомобилът е точно такава стока. Никой не може да спре продажбата на една движима и недвижима собственост, на който и да било гражданин в ЕС и съответно в определената държава. Ние сме на мнение, че те трябва да потърсят първо съвсем друга рестрикция, като много добро преглеждане през техническите прегледи. Ако има автомобили, които не отговарят на еко нормите, защото Евро 4 е една доста добра норма, с катализатори, с дпф филтри и ако затегнат техническите прегледи и автомобилите преминават тези техн. прегледи съответно с добри показатели те спокойно могат да се движат, както е в цял свят..."

Относно мярката, свързана със забраната за продажба на по-старите автомобили, Любомир Доросиев обясни, че има не малко превозни средства, които с годините покачват своята стойност и е неправилно да лишават човек от правото да ги продаде:

"То има много автомобили, които струват по 100 000 лв. пък са 60-та година. Има ретро автомобили, как може да забранят едно такова неща да сменя собственика и да не може да се придвижва от държава на държава. Аз лично имам такива автомобили, които ги държа... Значи те казват, че България е моргата на Европа, така е защото действат грешни правила. Колкото е по-стар автомобила, примерно Евро 4 автомобил да плаща данък 500 или 1000 лв".   

Огнян Ценов е собственик на автокъща във Враца. Казва, че такива рестрикции, свързани със забрана на вноса на по-старите коли, не трябва да действат у нас, защото те нямат аналог в Европа:

"Не вярвам, че това може да се случи, поради простата причина, че това го няма никъде в Европа. Аз не знам специално за Австрия, Германия, Италия, Франция дори нямам наблюдения да са забранени коли под Евро 4. Там при тях особено в Австрия, Германия, колите, които могат да минат технически преглед, си се продават и се карат от хората... Аз така или иначе такива коли не продавам, но не знам ние не сме толкова богата държава да забраним на хората да карат коли под Евро 4, защото те не могат да си купят други"

По думите на Огнян Ценов, екологичните системи в по-новите дизелови автомобили след определени км. се задръстват и започват да правят проблеми, което е причина те да бъдат премахвани от собствениците. 

Относно предложенията свързани с евентуалната забрана на вноса и продажбата на по-старите автомобилите, видинчани коментират, че никой не трябва да ги лишава от правото да управляват автомобил по техните финансови възможности:

"Градски транспорт няма с какво ще пътуваме, аз говоря за нашия град. Да ги забранят кой ще купи нова кола, такива като нас кога ще купят. Моята кола е от 90-та година, ако не мога да я продавам за скрап, друга идея нямам... Тази ми е пета кола и на мен и на сина ми, ние ако не е това 2-ра употреба какво ще караме. Не бива да ги забраняват, инвалид съм и я ползвам за услуги, щом пали и ми върши работа защо да се забранява... То хубаво да караш нова кола, ама трябва да имаш и пари, с 800, 900 лв. няма как. Не всеки може да си позволява нова кола или на 5, 6 г... Не трябва да се забранява, ние не може да си позволим това, което Запада си позволява, да кара все нови коли и на всеки 5 г. ги сменяват, точно тогава, когато трябва да се слагат пари в колата... " 

Наскоро текстовете в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат бяха подложени на обществено обсъждане.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дунавци чества 50 години от обявяването си за град

Дунавци празнува 50 години от обявяването на населеното място за град. Честването съвпада с 10-ия Международен фолклорен фестивал "Дунавци пее и танцува". Тържествата ще продължат три дни, каза кметът Димо Скорчев:  "Това са два празника в едно, затова ще продължат в рамките на три дни. Имаме поканени състави - танцови и певчески групи...

публикувано на 04.10.24 в 08:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45