Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Урбанист от Дания: Веломрежата във Варна на места не е добре свързана

Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица. “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”, в което Легеланд участва. Той сподели своя опит в развиването на устойчивата градска мобилност в различни европейски градовеЗа неговата публична презентация във Варна беше и посланикът на Кралство Дания в България Н.Пр.Флеминг Стендер. Какво може да се направи във Варна за да се облекчи конфликтът между пешеходци, велосипедисти и автомобили? Чуйте Леон Легеланд с интервюто му за Радио Варна: 

Терминът “устойчива градска мобилност” включва както пешеходното и велодвижение, така и редовното използване на градски транспорт и други споделени начини на придвижване. Развитието на устойчивата мобилност стимулира здравословния живот, социалните контакти и местните бизнеси в градовете. Най-същественият аспект е всъщност екологичният, защото всички тези алтернативни начини на придвижване из града са по-щадящи към околната среда в сравнение с ползването на личен автомобил. Организатор на “Форум за Варна” е сдружение “Пространствата на Варна” / VarnaSpaces. Екипът на сдружението, обединяващо млади архитекти и специалисти по градоустройство обяви, че Варна е един от градовете в България, които са напът да имат своя собствен План за устойчива градска мобилност.

Направихте велообиколка из Варна, по велоалеите ли се движихте или през градската среда? Какво мислите за веломрежата тук?

Първо беше страхотно. Винаги е хубаво да разгледаш града на колело, виждаш много неща за кратко време. Имате и електрически велосипеди, което улеснява качването по хълмистите места. Карах навсякъде по тротоари, по улици, на бус лентата на моменти, но също и по велоалеите. Трябва да отбележа, че на места веломрежата не е добре свързана и човек се затруднява да види как да се придвижи от другата страна. В Морската градина е много хубаво, но на останалите места не е много лесно да караш. 

Какви пропуски виждате в цялостното градско планиране във Варна и в тази част от нея която разгледахте – центъра?

Лесно се забелязват площади и пешеходни зони, които са добре организирани за пешеходците и възможностите да поседнеш някъде. Но, като напуснеш тези пешеходни зони можеш да се изгубиш в малките пресечки, завладени от многото автомобили. И бързо губиш ориентация в тази историческа част на града.

Какво може да се направи за да се преодолее този конфликт между пешеходци, велосипедисти и автомобили?

Смятам, че има места където е възможно пространството да се споделя от пешеходното и автомобилното движение. А има места, където потоците трябва да бъдат разделени. Някъде е наистина добре да бъдат въведени различни режими за движение – на пешеходци, за колелета и т.н. Така нещата ще са по-лесни за всички тях.  На местата, където е възможно скоростта за автомобилите да бъде значително ограничена, може да се обединят по добър начин автомобилното, пешеходното и велодвижение. Има улици по които условията за пешеходци и велосипедисти трябва да бъдат разширени, като се вземе малко от мястото за автомобили, за да има едно справедливо използване на улицата. Има и улици, които са добре проектирани.

Има ли Дания законов регламент по отношение на височината на сградите, отстоянията, архитектурния стил и какви?

Има, разбира се, много стриктни правила за отстоянията и височината на сградите. Например в историческата част на Копенхаген има много специфични разпореждания как трябва да се строи, има т.нар. визуални коридори, които трябва да бъдат запазени, така че различни части от архитектурата на Катедралата да бъдат видими от различни краища на града. А не да бъде засенчена от високи сгради, които да я скриват. Има важна регулация, която е по-скоро ориентирана към градски дизайн – пред витрините на заведения и ресторанти, за частта от тротоара пред тях има изисквания как да бъдат разположени чадърите, как да изглеждат масите, пейките. Такъв тип неща. Но, има и други зони в Дания, където мерките не са толкова строги и там са разрешени и високи сгради.

Коя сграда или място ви впечатли във Варна?

Днес видяхме наистина много хубави места. Морската градина! Копенхаген и други големи градове нямат такова място. Наистина е невероятна. Комбинацията от хубав парк с места за спортуване, детските площадки, мястото за тенис на маса и близостта на морето, където можеш да отидеш и да поплуваш. Няма конкретна сграда, която да ме е впечатлила, а по скоро съчетанието на различни архитектурни стилове. Трябва да запазите това – различните епохи в архитектурата, които имате тук. Видях хубаво съчетание на красиво реновирани стари сгради с нови сгради.


По публикацията работи: Мариела Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Истинските био плодове и зеленчуци не са в големите магазини, а в стопанските дворове

Вкусните плодове и зеленчуци, които не са третирани с химически препарати, не са мит, категорична е Кристияна Опрева. Младият агроном днес ще се включи в дискусия в зала "Кубрик" на Обществения център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. Опрева ще въведе всеки любител - зеленчукопроизводител и овощар, в основите на органичното градинарство...

публикувано на 04.10.24 в 14:50

Дъщерята на Кирил Господинов: Ако днес срещна Баш Майстора, той ще ми каже: "Айде, нема нужда!"

Барелеф в памет на Кирил Господинов беше открит във Варна в сряда. Паметният знак е дело на скулптора Кирил Янев, а инициативата за създаването му е на дъщерята на актьора Веселина Господинова.  На барелефа, който се намира в градинката до Драматичния театър "Стоян Бъчваров", Кирил Господинов е изобразен в естествен ръст, в коронния му образ на Баш..

публикувано на 04.10.24 в 08:00

Katrine Stenbekk (KALANDRA): Българите сте невероятна музикална нация

Интервю с Katrine Stenbekk, Florian Winter и Jogeir Mæland (KALANDRA) За първи път KALANDRA ще направят хедлайнърски концерт в България. На 5 октомври по покана на „Blue Hills Events“ норвежците ще представят новия албум „A Frame of Mind”. Концертът ще открие специалният гост Lili Refrain. KALANDRA имат дълбока връзка със своите норвежки..

публикувано на 04.10.24 в 07:15

Максим Стойков - младият културист, който постига с много труд мечтите си, продължава да носи гордост за България

Варненцът Максим Стойков се завърна от световния шампионат по културизъм, провел се на остров Киш в Иран, с две титли и три призови места.  Състезанието включваше участници от около 30 държави, като конкуренцията е била много сериозна, споделя Максим, който е  единственият представител на България в състезанието при младежите.  След завръщането..

публикувано на 03.10.24 в 11:32

Peter "Peavy" Wagner (RAGE, REFUGE): Не мисля, че перфекционизмът въобще е даден на човечеството

Интервю с Peter "Peavy" Wagner (RAGE, REFUGE) Една от бандите, които определят стандартите в спийд и пауър метъла RAGE, навъртя четири десетилетия. За това и следващия гост в „От другата страна” е лидерът на немските метъляги Peter "Peavy" Wagner. Сега, ако трябва да обясняваме кои са RAGE и кой е Peavy, начи, не сте си написали домашното...

публикувано на 03.10.24 в 08:30
Атанас Костурков

Строителен предприемач: Най-достъпни са жилищата в големите блокове

Нестабилната икономическа и политическа обстановка в България се отразяват сериозно на строителния бранш. Това коментира за Радио Варна строителният предприемач Атанас Костурков. Той има поглед върху развитието на строителството на страната от 1989 година до днес и допълни, че най-трудно в момента е намирането на качествени кадри в сектора. На..

публикувано на 02.10.24 в 10:00

Рибари настояват за по-голям контрол при улова на рапани в Черно море

20 тона на година е количеството на уловената черноморска бодлива акула от български рибари. Уловът е много по-малък в сравнение с преди няколко години, когато е бил около 150 тона. Това съобщи за Радио Варна генералният секретар на Консултативния съвет за Черно море Йордан Господинов, който е председател на Асоциацията на производителите..

публикувано на 02.10.24 в 08:37